2015년 1월 23일 금요일

[한국교육웹진 2014년 Vol. 41 No. 4] 초등학교 인성교육 실태 분석 - 근거이론 연구방법에 기초하여


초등학교 인성교육 실태 분석 - 근거이론 연구방법에 기초하여 / 엄상현
An Analysis of the Actual State of Character Education in Primary Schools - Based on the Grounded Theory / Sang Heon Um

한국교육, 제41권 제 4호, pp.79-101/The Journal of Korean Education (2014) 41(4) pp.79-101
Received 20 October 2014: Revised 10 December 2014: Accepted 17 December 2014


국문초록
   이 연구는 우리나라 초등학교에서의 인성교육의 내용과 방법, 이것들에 영향을 미치는 요인들과 그 인과관계를 확인하기 위하여 수행되었다. 학교 실태를 보다 구체적이고 맥락적인 상황 속에서 파악하기 위하여 근거이론 연구방법을 채택하였다.
   연구결과, 교사에 따라 인성교육이 실행되거나 실행되지 않고 있으며, 인성교육이 실행되는 경우에도 체계적인 교육과정에 기초하지 않고 교사 개인에 따라 다양한 내용과 방식으로 개별화하여 실행되고 있는 것으로 확인되었다. 그리고 다수의 교사들이 인성교육에 대하여 책임감은 가지고 있으나, 교육과정의 불명확, 연수기회의 부족 등으로 인성교육 실행에 어려움을 겪고 있으며, 학생 인성은 기본적으로 가정에서 형성되어야 한다는 교사들의 인식이 학교 인성교육에 대한 낮은 효능감을 유발하고, 부모의 성적 중심의 교육관, 교권실추와 같은 사회적 상황과 정부의 잦은 정책 변화와 실적 보고 중심의 행정은 교사들로 하여금 부모와 정부에 냉소적 태도를 가지게 하고, 교육주체 간 협력적 상호작용을 이루지 못하게 하는 상황 등이 주된 원인 요소로 파악되었다. 그리고, 가정의 인성교육 역할에 대한 교사의 인식과 부모의 사회경제적 지위에 의한 학교의 지역적 특성이 교사의 인성교육 활동에 영향을 미치는 요인일 수 있음을 확인한 것이 이 연구의 추가적인 의의로 볼 수 있다.
키워드
인성교육, 초등학교, 교육과정, 교사, 근거이론  

ABSTRACT
  The purpose of this study is to analyze the actual state of character education in primary schools in the Republic of Korea. Two research questions framed this study, “What contents and methods are being used in character education in Korea?” and “What are the factors influencing the contents and methods of character education in Korea?” The grounded theory was employed to answer the research questions.
  This study demonstrated that individual teachers determined whether character education would be carried out or not in school. The teachers who carried out character education used different contents and methods in accordance with their own experiences and beliefs. To establish a theoretical model based on the Grounded Theory approach, this study chose teachers' confusion as a central phenomenon, which results from uncertainty about their curriculum, lack of training opportunities, etc. Also, this study found that character education was not implemented properly because in many cases cooperation with school administration and parents was either did not occur or was ineffective. Finally given these conditions, teachers conducted their own versions of character education based on their own individualized contents and methods while ignoring parents and government guidelines.
  It is notable that this study found that teachers tended to have high expectations regarding children’s character development within the home, and that parents’ socioeconomic status could also influence various aspects of character education as conducted by individual teachers.
KEYWORDS
Character Education, Primary School, Curriculum, Teacher, Grounded Theory

댓글 없음:

댓글 쓰기