2015년 1월 23일 금요일

[한국교육웹진 2014년 Vol. 41 No. 3] 공정여행 수업활동에 나타난 세계시민교육의 의미 탐색


공정여행 수업활동에 나타난 세계시민교육의 의미 탐색 / 김진희, 임미은
A Study on Global Citizenship Education Based on Scaffolded Reading Activities Utilizing a ‘fair travel’ Book in a High School / Jin-Hee Kim, Mi-Eun Lim

한국교육, 제41권 제 3호, pp.213-239/The Journal of Korean Education (2014) 41(3) pp.213-239
Received 1 September 2014: Revised 3 October 2014: Accepted 14 October 2014


국문초록
   본 연구는 고등학생의 세계시민성 함양을 목적으로 경기도 소재의 고등학생을 대상으로 실시된 읽기 중심의 수업활동을 분석한 것이다. 수업활동 맥락에서 구체적으로 활용가능한 세계시민교육의 내용으로 ‘인권’, ‘경제’, ‘문화’, ‘정치’, ‘환경’ 의 5가지 주제 영역을 설정하고, 각 주제 영역에 대해서 학습자의 ‘지식’, ‘가치’, ‘기능’이 어떻게 변화하였는지 분석하였다. 수업을 위한 소재이자 자료로 ‘공정여행(fair travel)’ 전문서적을 선정하여, 비계화된 읽기 경험 모형인(SRE) ‘읽기 전 – 읽기 – 읽기 후’의 3단계 활동으로 12주간 수업을 진행하였다. 이후 구성주의적 근거이론을 바탕으로 학습자의 성찰적 사고의 결과물들에 대하여 개방형 코딩을 통해서 ‘지식’, ‘가치’, ‘기능’의 총 3개 영역에서 5개의 범주, 10개의 하위 범주, 70개의 개념을 도출하였다. 연구결과, 첫째, 공정여행을 소재로 한 구성주의적 읽기 활동이 학습자 내부의 성찰적 사고의 과정과 학습자 인식의 변화를 유도하는 세계시민교육의 일환으로 활용될 수 있음을 알 수 있었다. 둘째, 본 수업활동에 참여한 학습자들은 국제사회의 정치, 경제, 문화에 대한 지식적 이해와 구조적인 역학관계를 볼 수 있는 학습 경험을 얻게 되었고 일상생활에서 세계시민의식 실천에 대한 반성적 사고를 하였다. 이는 세계시민성의 함양을 목적으로 하는 세계시민교육은 단순한 지식 전달이 아니라, 학습자의 반성적 성찰이 강화될 수 있는 교육적 장치가 유기적으로 설계되어야 함을 보여준다. 마지막으로 우리나라 교육 현장에서 세계시민교육의 실천과 학습자의 내재적 변화는 여러 난관을 가지고 있음에도 불구하고, 본 연구는 글로벌사회에서 살아가는 청소년에게 세계시민교육의 활성화를 위한 중장기적 개입과 교육적 지원이 모색되어야 함을 역설하고 있다.
키워드
세계시민교육, 공정여행 수업활동, 구성주의적 읽기교육, 성찰적 사고  

ABSTRACT
  This study investigated the guiding principles associated with global citizenship education and their educational implications as they are engaged through scaffolded reading activities using a ‘fair travel’ book in a high school at Gyeonggi-do. The reading activities were designed to cultivate global citizenship for high school students. This study defined five major themes/subjects within global citizenship education such as ‘human rights,’ ‘economy,’ ‘culture,’ ‘politics,’ and ‘environment.’ The study sought to explore the learning domains of global citizenship education by considering the ‘knowledge,’ ‘value,’ and ‘function’ of each domain. To conduct this study, researchers selected a book with a specialized focus on ‘fair travel’ and analyzed how its contents if utilized in a 12 week program relate to the learning domains in global citizenship education. The activity stage of the program contained a ‘before reading,’ ‘on reading,’ and ‘after reading’ sections based on the Scaffolded Reading Experience Program. Embracing open-coding methodology, researchers produced 70 concepts within 10 subcategories of 5 categories in the 3 dimensions, ‘knowledge,’ ‘value,’ and ‘function.’ Major findings showed that the constructive model of scaffolded reading activities could be used as a meaningful program for global citizenship education at the high school level. This activity encouraged learners to engage in reflective thinking in a critical manner. Second, this study indicated that collective classroom activities using ‘fair travel’ contents enabled learners to acquire reshaped learning domains in the areas of global awareness, international knowledge, sense of global connectedness and local involvement. This study’s findings underscore the idea that practicing reflective critical thinking is required to enhance global citizenship education in practice. Lastly the findings support that the notion that effective educational provisioning and long-term implementation are both required to foster global citizenship education.
KEYWORDS
Global Citizenship Education, Constructive Reading Activity, Reflective Thinking

댓글 없음:

댓글 쓰기