2015년 1월 23일 금요일

[한국교육웹진 2014년 Vol. 41 No. 3] 특성화고 취업의 특징과 취업에 영향을 주는 학교 특징 분석


특성화고 취업의 특징과 취업에 영향을 주는 학교 특징 분석 / 이쌍철, 엄문영
An Analysis on the Employment Characteristics and School Factors Affecting Employment at Specialized Vocational Schools / Ssangcheol Lee, Moonyoung Eom

한국교육, 제41권 제 3호, pp.89-117/The Journal of Korean Education (2014) 41(3) pp.89-117
Received 1 September 2014: Revised 7 October 2014: Accepted 13 October 2014


국문초록
   본 연구는 두 가지 연구 목적을 가지고 수행되었다. 최근 5년간 중등단계 직업교육 기관을 졸업한 학생들의 취업현황 분석을 통해 그 특징을 살펴보는 것과 학교 간 취업률 차이를 설명하는 학교 특징을 분석하는 것이다. 먼저, 취업현황 분석결과 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 정부의 정책적 지원이 집중되는 마이스터고뿐만 아니라 특성화고의 취업비율이 큰 폭으로 상승하였다. 둘째, 남학생의 취업비율 증가폭이 여학생보다 컸다. 셋째, 공업계열 학교의 취업비율이 가장 높게 상승하였다. 넷째, 특성화고의 경우 마이스터고와는 달리 취업비율 증가와 더불어 전공불일치 분야 취업비율도 함께 증가하였다. 다음으로 취업에 긍정적 효과를 주는 학교 특징 분석결과 첫째, 학업중단률이 낮은 학교 일수록 학생 취업에는 긍정적인 효과를 준다. 둘째, 동아리 활동이 활발한 학교일수록, 특기적성 방과후학교에 참여하는 학생의 비율이 높은 학교일수록 취업비율이 높아졌다. 셋째, 학비감면비율과 무료급식지원 학생 수가 많은 학교일수록 취업비율이 높았다. 본 연구는 연구 결과를 바탕으로 취업확대 정책에 관한 제언과 후속연구를 위한 제언을 제시하였다.
키워드
특성화고 취업, 학교 취업률, 패널 분석, 직업 교육  

ABSTRACT
  This study had two purposes. One was to explore the characteristics of graduates’ employment at vocational schools in secondary education using the most recent data from the past five years. The other purpose was to analyze the differential factors in terms of employment rates among schools. The following are the results based on an analysis of the current conditions in vocational school employment. First, employment rates at specialized vocational high schools have increased by a significant amount as well as the achievement levels of Meister high schools. Second, the increase in the employment rates of male students are greater than the rates of female students. Third, the greatest marginal increases for industrial specialized schools in terms of employment rates can be seen among specialized vocational high schools. Fourth, in contrast with Meister high schools, the employment of students whose major does not match their employment sector has increased along with employment rates in specialized vocational high schools. With regard to positive school factors on employment this study produced several findings. First, a low dropout student ratio has a positive effect on high employment rates. Second, high participation rates in club activities and extracurricular after-school programs increase positive outcomes. Third, reducing school tuition fees and provisioning free meals for students increased students’ employment rates. This study produced educational policy to bolster graduate employment and further research is suggested.
KEYWORDS
Employment at Specialized Vocational Schools, School Employment Rate, Panel Analysis, Vocational Education

댓글 없음:

댓글 쓰기