A Qualitative Analysis of the Experiences of Preservice Teachers in an “Education for Sustainable Development” Course / Seung Hyun Son, Yedana Lee, Juyeong Moon
한국교육, 제41권 제 3호, pp.147-179/The Journal of Korean Education (2014) 41(3) pp.147-179
Received 1 September 2014: Revised 8 October 2014: Accepted 14 October 2014
국문초록
본 연구는 다양한 전공의 예비교사에게 지속가능발전교육을 가르치기 위한 수업을 개발하고 운영하여 지속가능발전교육에 대한 인식과 규명하고 있는 역량을 확인하고자 하였다. 연구 참여자는 2012년 2학기와 2013년 2학기에 지속가능발전교육수업을 수강한 23명의 예비교사이며 연구 자료는 성찰일지, 최종보고서, 인터뷰, 소감문이다. 본 연구는 ESD의 역량에 해당하는 ‘지식’, ‘시스템 사고’, ‘감성’, ‘윤리와 가치’, ‘행동과 실천’을 큰 축으로 두고 Strauss와 Corbin(1998)이 제시한 근거이론 접근 방법에 기반을 두어 분석하였다. 연구 결과, 지속가능발전교육 수업 과정에서 나타나는 예비교사들의 경험은 총 164개의 개념과 28개의 하위범주로 구분되었다. 본 연구 결과를 통해 지속가능발전과 관련하여 예비교사들이 갖추고 있는 역량을 확인하고 지속가능발전교육을 학교교육현장에 적용시키기 위하여 예비교사들에게 필요한 역량은 무엇인지, 교수되어야 할 부분이 어떤 내용인지 살펴보았다. 나아가 지속가능발전교육 영역의 주제와 이슈를 중심으로 통합교육과정을 계획하고 실행을 연습함으로 역량을 가지고 통합적으로 가르칠 수 있는 실제적 방안을 제안하였다.
키워드
예비교사, ESD, 지속가능발전교육, 질적연구
ABSTRACT
The purpose of this study was to develop and implement an ESD course at a College of Education. The participants were 23 pre-service teachers who enrolled in this course. The materials for data analysis were reflective weekly journals, the final reports, self-evaluation reports, and interviews after classes. We analyzed these data using qualitative methods based on the Ground theory of Strauss and Corbin (1998). The results of this study produced 164 concepts, 28 sub-categories, and 6 categories. The core competencies were the background knowledge about the content and components of the class, knowledge about ESD, systems thinking, sensibility, ethics and values, and action and practice. The results of this study identified the necessary competencies required to prepare re-service teachers to teach ESD contents and apply appropriate methods in the classroom.
KEYWORDS
Pre-service Teachers, ESD, Education for Sustainable Development, Ground Theory, Qualitative Study
댓글 없음:
댓글 쓰기