2015년 1월 23일 금요일

[한국교육웹진 2014년 Vol. 41 No. 3] 창의환경검사(CEI)의 개발 및 타당화 연구


창의환경검사(CEI)의 개발 및 타당화 연구 / 김미숙, 최예솔
The Development and Validation of Creative Environment Inventory (CEI) / Meesook Kim, Yea Sol Choi

한국교육, 제41권 제 3호, pp.61-88/The Journal of Korean Education (2014) 41(3) pp.61-88
Received 1 September 2014: Revised 13 October 2014: Accepted 20 October 2014


국문초록
   본 연구는 초・중・고 모든 학교급에서 우리나라 학생들이 실제 경험하는 가정과 학교 환경의 창의적인 수준과 특징을 진단할 수 있는 창의환경검사(CEI)를 개발 및 타당화 하는데 목적이 있다. 이를 위해 먼저 선행연구 분석 및 전문가 협의회를 토대로 가정환경 3요인 52문항, 학교환경 3요인 42문항의 초기 문항을 추출하였다. 이는 초등학생을 대상으로 하는 1, 2차 예비조사에서 탐색적 요인분석 및 신뢰도 분석을 통해 가정환경 3요인 16문항, 학교환경 3요인 21문항으로 조정되었다. 이후 3차 예비조사에서는 중・고등학생에서의 적용 가능성을 확인하고자 초・중・고의 8개 학년을 대상으로 광범위한 설문조사가 실시되었고, 확인적 요인분석 및 신뢰도 분석 결과 가정환경 3요인 9문항, 학교환경 3요인 10문항으로 압축되었다. 마지막으로 초1, 초4, 중1, 고1의 4개 학년 총 4,864명이 참여한 본조사를 통해서는 최종 선정한 3요인 9문항의 ‘창의환경검사-가정(CEI-H)’과 3요인 10문항의 ‘창의환경검사-학교(CEI-S)’의 적합도와 신뢰도가 모두 양호함이 확인되었다. 본 검사도구의 타당화 과정에는 서울, 경북, 경남, 광주 소재 초・중・고등학교 총 31개의 학생 6,894명이 참여하였으며, 이들을 통해 본 연구에서 개발한 창의환경검사(CEI)가 초・중・고등학교 모든 학교급에서 적용 및 활용이 가능함을 알 수 있었다.
키워드
창의환경검사(CEI), 창의성, 타당도, 신뢰도, 확인적 요인분석  

ABSTRACT
  The present study endeavored to develop an instrument, CEI (Creative Environment Inventory) that could measure the level and characteristics of the creativity of home and school environments as they are perceived by students of all school levels. To this end, an extensive literature review was performed along with several meetings of experts to extract initial candidate items. This resulted in 52 items for home environments and 42 items for school environments. These items were tested with elementary school students in two pilot studies. Using principal component factor analysis and internal consistency reliability, 3 components of 16 items for home environments and 3 components of 21 items for school environments were identified to be tested again in the third pilot study which included secondary school students. Based on the confirmatory factor analysis and reliability analysis, some items were deleted to finally yield 3 components of 9 items for home environments (CEI-H) and 3 components of 10 items for school environments (CEI-S). Lastly, a main study was conducted on these final items by collecting data from a total of 4,864 students in first, fourth, seventh and tenth grade classrooms. The results of the confirmatory factor analysis and internal consistency reliability on the data indicated that this final version of the developed CEI, i.e., being composed of both the CEI-H and CEI-S, showed good validity and reliability.
KEYWORDS
Creative Environment Inventory (CEI), Creativity, Validity, Reliability, Confirmatory Factor Analysis

댓글 없음:

댓글 쓰기