학생이 지각한 교사 성취압력이 고등학생의 학업성취에 미치는 종단적 효과: 사회경제적 배경과의 상호작용을 중심으로 / 백병부
Longitudinal effects of high school students’ perceived academic press from teachers on academic achievement: focusing on the interaction with socio-economic status / Byoung-Bu Baek
한국교육, 제40권 제 2호, pp.31-55 / Journal of Korean Education, 40(2), 31-55
Received 3 June 2013: Revised 15 July 2013: Accepted 19 July 2013
초록
본 연구는 서울교육종단연구 자료를 활용하여 학생이 지각한 성취압력이 학업성취의 제고 및 사회경제적 배경에 따른 교육격차 해소에 어 떠한 영향을 끼치는지를 분석한 것이다. 주요 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, SES는 고등학생들의 학업성취에 독립적인 영향력 을 행사하고 있었다. 구체적으로 SES는 이전 학업성취 수준을 비롯한 여타의 변수들이 통제된 상태에서도 국어, 영어, 수학 과목 의 초기 학업성취도를 향상시키고 있었다. 한편 SES는 국어, 영어, 수학 과목의 학업성취 증가율에 부적인 영향력을 행사하고 있었 는데, 그 영향력의 정도가 SES에 따른 초기 학업성취도에서의 격차를 만회할 수 있는 정도는 아니었다. 이러한 결과는 가정배경 은 고등학생들의 학업성취 격차를 야기하는 주요 원인 중의 하나임을 입증해 주는 것이다. 둘째, 학생이 지각한 성취압력은 학업성 취 수준을 제고하는 데 일정 정도의 도움을 주고 있었지만, SES에 따른 교육격차를 감소시키는 데는 한계가 있었다. 구체적으로 성 취압력에 대한 인식은 SES를 비롯한 여타의 변수들이 통제된 상태에서 영어, 수학 과목의 초기 학업성취 수준을 향상시키고 있었 다. 그러나 SES와 성취압력과의 상호작용항을 추가로 투입해 본 결과 성취압력에 대한 인식은 국어, 영어, 수학 모두에서 최하 의 SES를 가진 학생에 비해 중상 이상의 SES를 가진 학생의 학업성취 초기값을 유의미하게 증가시키는 것으로 나타났다. 이러 한 결과는 성취압력을 내면화시키는 것만으로는 가정배경에 따른 학업성취 격차를 감소시키는 데 한계가 있다는 것을 시사하는 것이다.
키워드
성취압력, 학업성취, 종단분석, 교육격차
ABSTRACT
This study uses SELS (Seoul Educational Longitudinal Study) to analyze the longitudinal effects of students' perceived academic press on academic achievement and the educational gap of high school students. The major findings are: First, socio-economic status (SES) has independent effects on the academic achievement of high school students. Specifically, SES increases the initial academic achievement when other variables are controlled. However, SES has negative effects on the achievement slopes of Korean, Math and English, and the effects are such that it is not possible to make up for the achievement gaps in early academic achievement from SES. Second, while academic press plays an important role in academic achievement, there are limitations to how much the educational gap created by SES may be decreased. Specifically, academic press is helpful in raising early academic achievement when other variable are controlled. However, the interaction between SES and academic press increases the academic achievement of higher- and middle-SES students more than that of lower-SES students. These results show that perceived academic press has certain limitations in terms of decreasing the educational gap.
KEYWORDS
academic press, academic achievement, longitudinal study, educational gap
댓글 없음:
댓글 쓰기