센서스 자료를 이용한 초・중・고 취학결정요인 분석, 1960-1990 /고 선
Determinants of Enrollment in Elementary and Secondary Education: Evidence from Census Data, 1960-1990 / Sun Go
한국교육, 제39권 제 4호, pp.83-104 / Journal of Korean Education, 39(4),83-104
Received 31 October 2012: Revised 9 December 2012: Accepted 13 December 2012
초록
이 글에서는 1960년부터 1990년까지 7개의 서로 다른 인구주택총조사 1% 표본자료를 활용하여 학령기 아동과 청소년의 각 급 학교 취학 확률에 개인 및 가구의 특성이 각각 어떠한 영향을 미쳤고, 그 효과의 크기가 시대별로 어떻게 변화하였는지 살펴보았 다. 1960년대에는 성별, 출생순서, 가구주의 인구학적 또는 사회경제적 특성이 자녀의 초중고 취학여부에 상당한 영향을 미쳤으 나, 정규 학교교육이 보편화되는 1990년대까지 대다수의 효과들이 감소하고 소멸되었다. 하지만 가구주의 혼인상태 및 경제적 배경 은 중등과정 학교 취학에 대해 1990년까지 영향을 미쳤다. 한편 1970년대의 분석결과에서는 인적자본이론에 따르는 아동의 양 과 질 사이의 교환관계를 뒷받침하는 증거가 나타났다.
키워드
취학률, 센서스, 인구주택총조사, 교육복지, 인적자본
ABSTRACT
This paper analyzed the effects of demographic and household characteristics on enrollment rates in elementary and secondary education using seven different 1% census microsamples from 1960 to 1990. Sex, birth order, and the demographic and socio-economic characteristics of the head of the household affected children’s school enrollment considerably in the 1960s, but many of the effects either decreased or disappeared by the 1990s, when elementary and secondary education was universalized. However, the head of the household’s marital status and economic background affected enrollment at the secondary education level until the 1990s. This paper also showed that, at least in the 1970s, a trade-off between the quantity and quality of children existed, as explained by the human capital theory.
KEYWORDS
enrollment rate, population and housing census, education welfare, human capital
댓글 없음:
댓글 쓰기