디지털교과서 도입에 대한 교사 수요 조사 / 홍후조, 민부자, 김대석, 신원석, 이민정
Teacher Survey on the Adoption of Digital Textbooks / Hoo Jo Hong, Bu Ja Min, Dae Sok Kim, Won Sug Shin, Min Jung Lee
한국교육, 제40권 제 1호, pp.109-130/ Journal of Korean Education, 40(1),109-130
Received 25 February 2013: Revised 4 April 2013: Accepted 16 April 2013
초록
2011년 국가정보화전략위원회와 교육과학기술부에서는 ‘스마트교육 추진 전략’에 따라 2015년부터 학교 현장에 본격적으로 디지털교 과서를 개발․적용하기 위한 연차별 추진 계획을 발표하였다. 그러나 전인 육성과 공동체의 사회적 자본 형성을 목적으로 하는 초중등교 육의 모든 학교급, 모든 교과목에서 단기간에 디지털교과서가 적용되는 것은 교육철학, 학습자 발달, 교육재정, 교육효과 등을 고려 할 때 문제의 소지가 있다.
이에 본 연구에서는 전국의 초․중등교사를 대상으로 디지털교과서 도입에 대한 설문조사를 실 시, 약 27,000여 명의 의견을 종합하였다. 그 결과 학년군별로는 특성화고나 특목고, 일반고, 중학교, 초등 고학년, 초등 중 학년, 초등 저학년 순으로 교과서의 디지털화가 필요하다고 응답하였으며, 교과별로는 영어, 사회, 과학 교과서의 디지털화는 적극 찬 성하는 반면 국어, 도덕, 수학, 체육 교과서의 디지털화에는 반대하는 편이었다.
요컨대, 교과서의 다양화 측면에서 디지털교과서가 요구되지만 학교급별, 교과목별 순차적인 도입이 효과적임을 제안할 수 있다.
이에 본 연구에서는 전국의 초․중등교사를 대상으로 디지털교과서 도입에 대한 설문조사를 실 시, 약 27,000여 명의 의견을 종합하였다. 그 결과 학년군별로는 특성화고나 특목고, 일반고, 중학교, 초등 고학년, 초등 중 학년, 초등 저학년 순으로 교과서의 디지털화가 필요하다고 응답하였으며, 교과별로는 영어, 사회, 과학 교과서의 디지털화는 적극 찬 성하는 반면 국어, 도덕, 수학, 체육 교과서의 디지털화에는 반대하는 편이었다.
요컨대, 교과서의 다양화 측면에서 디지털교과서가 요구되지만 학교급별, 교과목별 순차적인 도입이 효과적임을 제안할 수 있다.
키워드
디지털교과서 도입, 디지털교과서 적용, 교사 수요 조사
ABSTRACT
The Presidential Council on National ICT Strategies and the Ministry of Education, Science, and Technology announced the “Smart Education Propulsion Strategy” in 2011. The “Smart Education Propulsion Strategy” contained an annual propulsion plan for the invention and adoption of digital textbooks in the classroom starting in 2015. However, it is undesirable to adopt digital textbooks in every primary, secondary, high school when considering educational philosophy, learner development, school finances, and textbook effectiveness, since the goal of education is to nurture well-rounded people and form social capital.
A survey on the adoption of digital textbooks was implemented and 27,000 primary, secondary, and high school teachers responded; the results indicated that special-purpose and vocational high school teachers were most in favor of adopting digital textbooks, followed by general high school, middle school, upper-grade and lower-grade elementary school teachers. By subject, teachers supported adopting digital textbooks for English, social studies, and science; however, teachers opposed adopting digital textbooks for Korean, ethics, mathematics, and physical education.
In summary, adopting digital textbooks is required to develop the vector of civilization and the diversification of textbooks. However, the procedure should take into consideration different grade levels and subjects.
A survey on the adoption of digital textbooks was implemented and 27,000 primary, secondary, and high school teachers responded; the results indicated that special-purpose and vocational high school teachers were most in favor of adopting digital textbooks, followed by general high school, middle school, upper-grade and lower-grade elementary school teachers. By subject, teachers supported adopting digital textbooks for English, social studies, and science; however, teachers opposed adopting digital textbooks for Korean, ethics, mathematics, and physical education.
In summary, adopting digital textbooks is required to develop the vector of civilization and the diversification of textbooks. However, the procedure should take into consideration different grade levels and subjects.
KEYWORDS
adoption of digital textbooks, application of digital textbooks, teacher survey
댓글 없음:
댓글 쓰기