입학사정관 전형 신입생과 타 전형 신입생의 특성 비교 연구 -입학사정관 전형 종합평가의 타당성 분석- /김병진, 김시라
A study on characteristics of students selected by admissions officers: a test of the validity of the admissions officer system as a holistic evaluation / Byoung Jin Kim, CyLa Kim
한국교육, 제40권 제 2호, pp.57-78 / Journal of Korean Education, 40(2), 57-78
Received 3 June 2013: Revised 17 July 2013: Accepted 22 July 2013
초록
본 연구에서는 입학사정관 전형의 전형 방법인 ‘종합평가’의 취지에 부합하는 제도 운영이 이뤄지고 있는지를 알아보기 위하여 전형유형에 따른 신입생 특성(고교교육 참여도 및 만족도, 인성, 진로결정 자기효능감)을 비교 분석하였다.
본 연 구의 분석 대상은 2011학년도부터 2013학년도까지 서울 4개교, 지방 3개교에 입학한 총 1,590명이었으며, 전형 유형별로 는 ‘입학사정관전형’ 673명, ‘수시 일반전형’ 504명, ‘정시 일반전형’ 413명이었다.
분석결과 입학사정관 전형 으로 입학한 신입생이 수시 일반전형 및 정시 일반전형으로 입학한 신입생에 비해 고교교육 참여도 및 만족도, 인성, 진로결정 자기효 능감이 높았다. 특히 고교교육 참여도의 하위영역인 ‘비교과 활동 참여도’, 고교교육 만족도의 모든 하위영역 ‘인간관계 만족 도’, ‘교육과정 운영 만족도’, ‘학교생활 만족도’, ‘수업만족도’, 인성검사의 하위영역 ‘활동성’, ‘안정성’, ‘지배 성’, ‘사회성’, ‘자율성’, 진로결정 자기효능감 하위영역인 ‘목표선택’, ‘문제해결’, ‘미래계획’ 등에서 유의한 차이를 보였 다.
연구 결과 입학사정관 전형의 전형 방법인 ‘종합평가’가 본래의 취지에 부합하게 이뤄지고 있는 것으로 확인되었다.
본 연 구의 분석 대상은 2011학년도부터 2013학년도까지 서울 4개교, 지방 3개교에 입학한 총 1,590명이었으며, 전형 유형별로 는 ‘입학사정관전형’ 673명, ‘수시 일반전형’ 504명, ‘정시 일반전형’ 413명이었다.
분석결과 입학사정관 전형 으로 입학한 신입생이 수시 일반전형 및 정시 일반전형으로 입학한 신입생에 비해 고교교육 참여도 및 만족도, 인성, 진로결정 자기효 능감이 높았다. 특히 고교교육 참여도의 하위영역인 ‘비교과 활동 참여도’, 고교교육 만족도의 모든 하위영역 ‘인간관계 만족 도’, ‘교육과정 운영 만족도’, ‘학교생활 만족도’, ‘수업만족도’, 인성검사의 하위영역 ‘활동성’, ‘안정성’, ‘지배 성’, ‘사회성’, ‘자율성’, 진로결정 자기효능감 하위영역인 ‘목표선택’, ‘문제해결’, ‘미래계획’ 등에서 유의한 차이를 보였 다.
연구 결과 입학사정관 전형의 전형 방법인 ‘종합평가’가 본래의 취지에 부합하게 이뤄지고 있는 것으로 확인되었다.
키워드
대입제도, 입학사정관제, 고교교육 참여도, 고교교육 만족도, 인성, 진로결정 자기효능감
ABSTRACT
This study aims to confirm the validity of holistic evaluation, a new admissions system for higher education institutions. This study sampled 1,590 freshmen from four universities in Seoul and three provincial universities from 2011 to 2013. The analytical subjects of this study, the students, were organized into three categories based on the admission criteria by which they were chosen: holistic evaluation (673), selection for high school GPA (504), and selection for national academic aptitude test scores (413).
The major findings of the study are as follows:
1) Students selected through the holistic evaluation system are more active in class and more satisfied with school life than students selected according to other admission criteria.
2) Students selected through the holistic evaluation system are stronger in terms of character than students selected according to other admission criteria.
3) Students selected through the holistic evaluation system have a greater sense of self-efficacy when it comes to deciding on their career paths than other students.
The major findings of the study are as follows:
1) Students selected through the holistic evaluation system are more active in class and more satisfied with school life than students selected according to other admission criteria.
2) Students selected through the holistic evaluation system are stronger in terms of character than students selected according to other admission criteria.
3) Students selected through the holistic evaluation system have a greater sense of self-efficacy when it comes to deciding on their career paths than other students.
KEYWORDS
college admissions systems, admissions officers, school participation, school satisfaction, character, career decision-making self-efficacy
댓글 없음:
댓글 쓰기