대학 모바일러닝에서 학습자의 지각된 유용성 및 학습만족도와 관련 요인들 간의 구조적 관계 분석 / 이종연, 김주리
Analysis on Structural Relationships Among Learners’ Perceived Usefulness, Learner Satisfaction and Related Factors in Mobile Learning in Universities / Jong-Yeon Lee, Juri Kim
한국교육, 제40권 제 1호, pp.49-79 / Journal of Korean Education, 40(1), 49-79
Received 27 February 2013: Revised 10 April 2013: Accepted 18 April 2013
초록
본 연구는 대학 모바일러닝 환경에서 지각된 유용성 및 학습만족도에 영향을 미치는 요인들과 요인들 간의 관계를 규명하고자 실시되었 다. 우선 선행연구에 입각하여, 모바일러닝 품질요인(시스템 품질, 정보 품질, 서비스 품질), 지각된 유용성, 학습만족도를 내생변 인으로, 자기효능감을 외생변인으로 하는 구조방정식을 상정하였다. 연구 대상은 서울 소재 K대학에서 2012년 1학기에 개설된 모바 일러닝 강좌를 수강한 학생 900명이었다. 한 학기 수업을 마친 후 수집한 설문 데이터를 분석한 결과, 모바일러닝에 대한 자기효능 감이 모바일러닝 품질 하위 요인인 시스템 품질, 정보 품질, 서비스 품질에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 품질요인의 매 개 없이도 지각된 유용성 및 학습만족도에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 시스템 품질, 정보 품질은 지각된 유용성과 학습 만족도에 각각 유의한 영향을 미쳤으나, 서비스 품질은 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 마지막으로 자기효능감은 시스 템 품질과 정보 품질을 매개로 지각된 유용성 및 학습만족도에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과는 대학 모바일러 닝에서 학생들이 지각하는 유용성과 학습만족도를 향상시키기 위해서, 모바일러닝에 대한 자기효능감 증진과 시스템 및 정보품질 향상 에 주력해야 함을 시사한다.
키워드
대학 모바일러닝, 지각된 유용성, 학습만족도, 시스템 품질, 정보 품질, 서비스 품질, 자기효능감
ABSTRACT
This study was designed to identify factors affecting perceived usefulness and learner satisfaction and to examine their relationships in mobile learning geared to e-learning in universities. Based on previous studies, this study set up a structural model that included mobile learning quality factors (system quality, information quality and service quality), students’ perceived usefulness, and learner satisfaction as endogenous variables, and students’ self-efficacy in mobile learning as an exogenous variable. The subjects were 900 students who registered in the first semester of 2012 for mobile learning courses offered by a private university located in Seoul. The results indicated that the students’ self-efficacy in mobile learning affected system quality, information quality and service quality, which were the factors subordinate to mobile learning quality. In addition, the results also proved that students’ self-efficacy directly affected the perceived usefulness and learner satisfaction, without using quality factors as parameters. Moreover, system quality and information quality were shown to affect perceived usefulness and learner satisfaction, but service quality affected neither perceived usefulness nor learner satisfaction. The students’ self-efficacy in mobile learning was found to indirectly affect both perceived usefulness and learner satisfaction when system quality and information quality were used as parameters. Finally, this study addresses the importance of enhancing the level of students' self-efficacy, system quality and information quality to improve their perceived usefulness and learner satisfaction toward mobile learning in universities.
KEYWORDS
mobile learning in universities, self-efficacy, system quality, information quality, service quality, perceived usefulness, learner satisfaction
댓글 없음:
댓글 쓰기