획일화 현상에서 동형화 현상으로 재구조화된 한국 대학 교양교육과정의 변화 / 부향숙
Reinterpreting the curricular standardization phenomenon in Korean universities / Hyang Suk Bu
한국교육, 제39권 제 4호, pp.35-60/ Journal of Korean Education, 39(4),35-60
Received 23 October 2012: Revised 13 December 2012: Accepted 20 December 2012
초록
본 연구는 1998년 대학 자율화정책 이후 다양화의 방향으로 운영되고 있는 대학 교육과정 역시 다양화된 획일성을 보여준다는 주장 에 근거해서, 이런 현상이 과거처럼 국가의 통제에 의해 나타나는 획일성과는 다른 세계사회의 영향력 하에 이루어진 동형화 현상으 로 해석하고, 실제 동형화 되어 있는지를 검토하는 데 목적이 있다. 이를 위해서 우선 동형화가 구성되는 방식을 강압적, 규범 적 및 모방적 통로로 이루어진다는 Powell & DiMaggio의 가정을 토대로 실제 대학 교양교육과정이 재구조화되는 과 정에 이 세 통로로 이루어지는 세계사회의 영향력을 살펴보았다. 다음으로 이미 자율화정책이 실시된 직후인 2000년대 초기 100 개 대학 교양교육과정의 구조와 내용을 조사하고, 재차 세 대학을 전체적으로 심층 검토하였다. 검토한 결과 대학 교양교육과정은 세계 사회와 연관 속에서 구조화된 틀로 개발되고 있었다. 또한 실제 대학의 교양교육의 구조와 내용은 대학이 지닌 조건에 따라 부분적 인 차이는 있지만 동형화의 경향성을 보여주고 있었다. 이 연구의 의의는 대학 교양교육의 특성화는 세계사회의 관계 속에서 이루어 진 틀을 토대로 개별대학의 설립이념 및 제반 환경적 조건을 고려할 때 이루어질 수 있다는 시각을 제시하는 데 있다.
키워드
획일화 현상, 동형화 현상, 세계사회의 영향력, 강압적, 규범적, 모방적 통로
ABSTRACT
The purpose of the research is to reinterpret the standardization phenomenon in Korean university curricula that have been adopted during the expansion of higher education institutions in Korea since the 1970s. For this purpose, the standardization mechanism is examined to find the global influence on developing new governmental curricular policy and a new liberal-arts curriculum in 2000s. Then, the result of the study identifies the standardization phenomenon in liberal-arts curricula of Korean universities in the 2000s, citing the following two reasons for its presence. First, most Korean universities in the 2000s have adopted the same method of organizing subjects but have actually administrated this method differently according to the conditions of their founding years and the university size. Second, most Korean universities in the 2000s have selected the same kind of courses but administrated these differently according to conditions of the social recognition and the year of foundation. In conclusion, this research demonstrates significant findings as to why there is a standardization phenomenon in Korean universities, in spite of their intentions to the ‘diversify' and ‘specialize' their curricula.
KEYWORDS
standardization phenomenon, global influence on curriculum mimetic choice, method of organizing courses, liberal-arts curricula of Korean universities
댓글 없음:
댓글 쓰기