가족내부 인적・사회적 자본과 청소년 시민교육의 성과: 선형관계 및 조절효과의 분석 / 김준홍
Human and social capital in family and civic educational performance of adolescents: analyzing linear relationships and moderating effects / Jun-Hong Kim
한국교육, 제39권 제 4호, pp.5-24/ Journal of Korean Education, 39(4),5-24
Received 25 October 2012: Revised 14 December 2012: Accepted 20 December 2012
초록
본 연구는 우리나라 청소년을 대상으로 가족내부의 인적 자본과 사회적 자본이 가족외부의 사회적 자본의 근간이자 시민교육성과인 신뢰자 본에 미치는 영향을 탐색하였다. 그리고 가족내부 인적 자본의 신뢰자본 증진에 대한 가족내부 사회적 자본의 조절효과를 검증하였 다. 분석대상은 ICCS(International Civic and Citizenship Education Study) 2009 년 한국 중학교 2학년의 자료였으며, 다중선형회귀분석 모형과 조절효과 분석 모형을 검증하였다. 가족내부의 인적 자본보다 사회적 자 본의 청소년의 제도신뢰와 대인신뢰에 미치는 영향이 우세하였고, 대체로 이는 제도신뢰를 설명하는 경우 더욱 확연하게 나타났다. 가족 내부 사회적 자본으로서의 부모와 자녀 간 국제이슈 대화가 빈번할수록 가족내부 인적 자본이 대인신뢰에 미치는 효과를 감소시키는 경향 이 나타났으며, 이는 전체집단과 남학생 집단에서 나타났다. 이는 가족내부 인적 자본의 축적이 미비한 상황에서는 시민교육의 성과 를 위해 가족내부 사회적 자본의 역할이 더욱 중요해진다는 함의를 가지고 있다. 이와 관련하여 우리나라 청소년의 시민교육을 위한 제 언을 하였다.
키워드
가족, 사회적 자본, 조절효과, 시민교육
ABSTRACT
The study tests the relationships of human and social capital in family and social capital beyond family, such as adolescents' institutional and interpersonal trust, and the moderating effects of social capital within the family in the Korean context. Utilizing data (N=5,254) from the International Civic and Citizenship Education Study (2009), the study conducts moderated multiple regression analyses to test the association between human and social capital in family and adolescents' institutional and interpersonal trust, and to verify the moderating role of social capital in the family. Adolescents' social capital in the family overall has a statistically significant association with both the institutional and interpersonal trust of middle school students. Students' social capital in the family is found to be a moderator of the relationship between family human capital and interpersonal trust. Based on these findings, the study makes gender-sensitive recommendations for civic education.
KEYWORDS
family, social capital, moderating effect, civic education
댓글 없음:
댓글 쓰기