2014년 7월 15일 화요일

[한국교육웹진 2014년 Vol. 41 No. 1] 스웨덴의 국가수준 유아학교 교육과정에 나타난 발달과 학습의 의미


스웨덴의 국가수준 유아학교 교육과정에 나타난 발달과 학습의 의미 / 최윤정
The Meaning of Development and Learning in Curriculum for the Preschool Lpfö 98, Revised 2010, in Sweden / Yunjung Choi

한국교육, 제41권 제 1호, pp.141-165 / Journal of Korean Education, 41(1), 141-165
Received 28 February 2014: Revised 7 April 2014: Accepted 15 April 2014


국문초록
   본 연구는 스웨덴 유아학교 교육과정을 대상으로 발달과 학습의 의미를 분석하였다. 이 교육과정은 유아교육과정 개발의 핵심인 발달과 학습의 문제를 성공적으로 연계한 혼합모형으로 여겨져 왔다. 이를 위해 OECD(2004)의 질 높은 유아교육과정 개발 관련 핵심 문제를 준거로 분석한 결과 첫째, 교육 목표에서 발달과 학습의 의미는 개인의 자유와 사회적 목표 두 가지를 동시에 고려하여 설정되며 이는 민주주의, 평생학습이라는 합의된 가치와 규준에 기초한다. 둘째, 교육 내용에서 발달과 학습의 의미는 개인 유아의 요구와 흥미로부터 나오며 현재의 삶에 충실한 발달과 모든 유아의 미래에 필요한 의사소통 능력, 협력하는 능력, 문화적인 능력, 환경 및 자연보호 등 사회문화적 가치의 학습을 동시에 포함한다. 셋째, 학습 방법에서 발달과 학습의 의미는 연합적(내러티브) 사고와 논리-분석적 사고의 결합, 의미 만들기, 놀이, 개방적이고 유아 주도적이고 경험을 제공하는 학습 환경에서의 발달과 학습을 포함한다. 마지막으로, 질 관리에서 발달과 학습의 의미는 개별 유아의 발달과 학습을 위한 최적의 조건을 찾기 위해 유아의 발달과 학습을 모니터링, 기록, 분석하는 방법, 유아와 부모가 참여하는 평가를 나타낸다.
키워드
스웨덴 유아학교 교육과정, 발달과 학습, 유아교육과정 개발, 평생학습, 놀이, 질 관리  


ABSTRACT
  The purpose of this research was to analyze the meaning of development and learning in Curriculum for the Preschool Lpfö 98, Revised 2010. This curriculum has been regarded as a mixed model that successfully combined development and learning issues, which are the core of the development of curriculum in early childhood education. Key issues related to the OECD’s high quality development of curricula in early childhood education were analyzed. First, it was determined what development and learning in educational goals mean in terms of both individual freedom and social goals, based on the agreed values and standards of democracy and lifelong learning. Second, the meaning of development and learning in curriculum were drawn from the needs and interests of individual children and included social and cultural values such as communication skills, cooperation skills, cultural skills, environmental skills, and conservation skills; these skills were considered important for the children’s present as well as their future. Thirdly, the meaning of development and learning in learning methods included combinations of associative and logical-analytic thinking, the creation of meanings, play, and development and learning in open and child-centered learning environments. Lastly, development and learning in quality issues proved to have meaning as a method to monitor, record and analyze the children’s development and learning in order to find the best conditions for individual development and learning and for evaluation of the child’s and the parents’ participation.
KEYWORDS
Curriculum for the Preschool Lpf? 98 Revised 2010, development and learning, development of the curriculum in early childhood education, lifelong learning, play, quality issues

댓글 없음:

댓글 쓰기