2014년 7월 15일 화요일

[한국교육웹진 2014년 Vol. 41 No. 1] 한국 상장교육기업의 출현 및 성장과정에 관한 탐색적 사례연구


한국 상장교육기업의 출현 및 성장과정에 관한 탐색적 사례연구 / 강대중, 최선주
Emergence and Evolution of Korean-Listed Education Companies : An Exploratory Case Study / Dae Joong Kang, Seon Joo Choi

한국교육, 제41권 제 1호, pp.197-230/ Journal of Korean Education, 41(1), 197-230
Received 28 February 2014: Revised 4 April 2014: Accepted 11 April 2014


국문초록
   한국 교육의 주요한 행위자인 교육기업은 2000년대 중반 주식시장에 상장되면서 교육시장 공급자의 질적인 변화를 선도하고 있다. 이 연구는 상장교육기업의 출현 및 성장과정의 맥락을 이해하는 것을 목적으로 한 탐색적 사례연구이다. 기존의 교육시장의 공급자 연구는 학교교육의 그림자교육 프레임이나 학원장이나 강사의 개인 특성 프레임에 기초해 있는 한계가 있다. 이 연구는 7개 상장교육기업을 사례로 상장교육기업의 공시보고서와 주요 증권사의 기업분석보고서 등 각종 문서자료와 함께 상장교육기업 경영자와 증권사 애널리스트 면담 자료를 주제분석과 내용분석 방법을 활용해 분석하였다. 연구결과를 토대로 ‘교육상품의 행위자-매개 프레임’을 제안하였다. 상장교육기업의 주요 교육상품들은 수요자의 필요와 정부정책이라는 맥락 속에서 등장하였다. 특히 사교육을 억제하려는 정부 정책이 새로운 교육상품의 출현과 성공의 맥락으로 작동하였다는 것을 확인하였다. 상장교육기업은 교육상품의 수직계열화, 채널다양화, 새로운 플랫폼 모색을 주요 성장 전략으로 활용하고 있었다. ‘교육상품의 행위자-매개 프레임’의 의의와 교육 정책 수립에서 교육시장 공급자를 독립된 주체로 인식할 필요성을 논의하였다.
키워드
교육시장, 교육기업, 교육상품, 사교육, 그림자교육  


ABSTRACT
  Education companies listed in the stock market in the mid-2000s are leading changes in education providers in Korea. This exploratory case study aims to understand the context of the emergence and evolution of Korean-listed education companies. Research on education market providers is often based on the framework of shadow education or the individual characteristics of owners or instructors. In this study, we analyzed official stock market reports written by the education companies and securities firms, along with data from interviews with CEOs of education companies and market analysts. We proposed the idea of an “agent-mediated framework for education commodities” to understand education companies. Key education commodities emerged in the context of consumers’ needs and various government policies. In particular, government policies that reduced private tutoring often contribute to the success of new education commodities. We also found that education companies applied line-up, channel diversification and devising new platforms of/for education commodities as development strategies. We discuss the possibility of an “agent-mediated framework for education commodities” and the need to recognize education companies as partners for education policy making.
KEYWORDS
education market, education company, education commodity, private tutoring, shadow education

댓글 없음:

댓글 쓰기