Case
Study on Effects and Signification of Flipped Classroom / Min-Kyung
Lee
한국교육,
제41권 제 1호, pp.87-116 / Journal of Korean Education, 41(1), 87-116
Received
28 February 2014: Revised 2 April 2014: Accepted 11 April 2014
국문초록
21세기 지식기반사회의 도래는 교육에서도 급격한
변화를 야기시켜 왔다. 근대산업사회의 표준화・획일화교육을 비판하면서 교육패러다임의 전환을 요구하는 목소리가 높은 것도 같은 맥락에서다. 이
연구는 이러한 국내외 교육현실에 기반하여 교육 혁신방법의 하나로 거꾸로 교실(flipped classroom)을 학교교육 현장에서 실행하여 그
효과와 의의를 분석한 것이다. 이 논문은 B 남자 중학교 3학년 국어수업 사례를 분석하였다. 거꾸로 교실의 효과성과 의의는 크게 성적, 교실수업
관찰 그리고 면담에 기반하여 실험 전후 학생들의 변화를 중심으로 그 의의와 한계를 논의하였다. 연구결과 거꾸로 교실은 강의 내용을 집에서 미리
학습하고 학교에서 학습내용을 확인 혹은 활동학습을 하는 참여형 수업으로 바꿈으로써 학생들의 성적변화와 학습태도, 교사와 학생의 상호작용,
또래관계에서 의미 있는 변화를 보여주었다. 이 연구에서는 이러한 결과를 바탕으로 한국 교육문화를 비판적으로 성찰하고 교육혁신의 가능성에 대해
논의하였다.
키워드
거꾸로 교실, 수업, 교육실험, 교육혁신
ABSTRACT
The knowledge-based society
of the 21st century has brought about dramatic changes in education. It is in
this light that we can understand the criticisms of and calls for change in the
modern one-size-fits-all educational system. This goal of this study is to
investigate the effects and signification of the flipped classroom in the
context of the Korean educational environment. To this end, an experimental
class was held for four months in B Middle School. The effects and
significations of the flipped classroom were analyzed in three categories:
school achievement, observations of class, and interviews with students who
participated in the flipped classroom experiment. The results showed significant
points such as improvement in the academic achievement and learning attitudes of
students, as well as in peer relationships and interactions between teachers and
students. Based on these results, the possibilities and limitations of
educational reform that reflects Korean educational culture were discussed.
KEYWORDS
Flipped classroom, class,
educational experiment, educational reform
댓글 없음:
댓글 쓰기