Evaluation
of Meta Instructional Consultation Program for Teacher Training Utilizing Action
Learning / Young
Beom Oh, Jung Chan Kang, Yu Na Lee, Kyung Hee Kwak, Sang Soo Lee
한국교육,
제41권 제 1호, pp.55-85 / Journal of Korean Education, 41(1), 55-85
Received
28 February 2014: Revised 3 April 2014: Accepted 14 April 2014
국문초록
본 연구의 목적은 액션 러닝을 적용한 메타수업컨설팅
사례 연구를 통해 연수 프로그램을 평가하기 위한 것이다. 프로그램 평가는 Kirtpatrick의 4단계 평가를 토대로 연수프로그램에 대한 학습자
만족도, 학습 효과성, 수업컨설팅의 현장 적용성을 분석하였다. 이를 위해 컨설턴트와 컨설티를 대상으로 만족도 조사 설문지, 인터뷰, 과제 분석,
참여 관찰의 방법으로 자료를 수집하여, 양적 및 질적 분석 방법으로 연수 프로그램을 평가하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 액션러닝을
적용한 메타수업컨설팅 연수 만족도가 높은 것으로 분석되었다. 컨설턴트들을 대상으로 실시한 만족도 분석 결과, 4.87로 높게 나타났고,
컨설턴트들은 액션러닝의 6가지 요소인 과제, 학습 팀, 실행의지, 학습의지, 질문과 성찰, 러닝코치를 적용한 메타수업컨설팅 연수프로그램에 자체에
만족하였다. 또한, 컨설티들도 수업컨설팅을 받기 전에 실시한 사전 연수에 만족하는 것으로 드러났다. 둘째, 액션러닝을 적용한 메타수업컨설팅
연수는 수업컨설턴트들의 역량 강화에 효과적이었다. 구체적으로 수업컨설턴트의 학습, 반성적 성찰, 수업컨설팅에 대한 자신감, 긍정적인 태도 변화에
효과성을 보였다. 셋째, 액션러닝을 적용한 메타수업컨설팅은 현장 적용성이 높은 것으로 분석되었다. 수업컨설턴트들로부터 수업컨설팅을 받은 컨설티
만족도 분석 결과 4.13으로 높게 나타났다. 구체적으로 이론과 실천을 연계한 교육방법, 데이터 및 증거 기반에 입각한 신뢰로운 수업컨설팅,
체계적 수업분석을 통한 수업컨설팅, 선배교사의 긍정적인 롤 모델이 현장 적용성을 높이는 것으로 나타났다.
키워드
수업 컨설팅, 메타수업컨설팅, 교사 연수, 연수
프로그램
ABSTRACT
The purpose of this study
is to evaluate teacher training programs through a case study of
meta-instructional consulting that utilizes action learning. Learners’
satisfaction level, learning effectiveness, and field applicability of
instructional consulting were analyzed for the evaluation. For the case
analysis, this study adopted questionnaires, interviews, task analysis, and
participant observations as methods of quantitative and qualitative data
collection and analysis. The results are as follows. First, the level of
satisfaction with meta-instructional consulting training programs that utilize
action learning was high. In particular, satisfaction analysis conducted on
consultants showed a very high level (4.87) of satisfaction; consultants were
satisfied with the training program, which utilized six elements of action
learning: tasks, learning teams, willingness to practice, commitment to
learning, reflections & questions, and a learning coach. In addition, the
consultees were satisfied with the pre-training before the instructional
consulting. Second, this training program was effective in enhancing the
competency of consultants. In particular, there were improvements in the
consultants' learning, reflections, confidence in instructional consulting, and
attitude. Third, it was discovered that the training program had a high field
applicability; consultees showed a very high level of satisfaction (4.13).
Specifically, concretely linking theory and practice of teaching methods, data-
and evidence-based systematic instructional analysis, and positive role models
of senior teachers were shown to enhance the applicability of instructional
consulting.
KEYWORDS
instructional consulting,
meta instructional consulting, teacher training
댓글 없음:
댓글 쓰기