A
Study on North Korean Defector Teachers’ Understanding of South Korean Education
/ Gu
Sup Kang, Mann Gil Han, Eun Koo Lee
한국교육,
제41권 제 1호, pp.231-258 / Journal of Korean Education, 41(1), 231-258
Received
28 February 2014: Revised 3 April 2014: Accepted 13 April 2014
국문초록
본 연구는 남한에 거주하고 있는 탈북교사가 인식하고
있는 남한교육에 대한 이해를 분석하여, 통일 전후 새로운 교육체제에서 교사로서 새로운 역할을 수행해야 하는 북한교사가 겪게 될 어려움을
전망하고, 향후 교육통합 과정에서 북한교사 관련 정책을 수립하는데 필요한 시사점을 도출하는데 목적이 있다. 연구 결과, 탈북교사는 학습의 결과
뿐 아니라 과정을 중시하는 교육 방법, 교사의 학생에 대한 책임감 부족, 교사-학생 간의 수평적 관계 등을 남한교육의 특성으로 인식하였다. 이에
따라 북한교사가 남북한 교육통합과 함께 직면할 새로운 교육체제에서 요구되는 교사로서의 역할을 성공적으로 수행할 수 있도록 새로운 교육체제에 대한
이해 증진, 학생의 창의성 개발을 지향하는 교수 방법 습득 등을 위한 재교육 및 연수 프로그램의 실시가 필요한 것으로 나타났다.
키워드
교육통합, 탈북교사, 북한교육, 북한교사
ABSTRACT
The aims of this research
are to 1) analyse North Korean defector teachers’ understanding of the
educational system of South Korea, 2) anticipate potential difficulties that
North Korean teachers may face as they play a new role in a new educational
system after the unification of South Korea and North Korea, and 3) draw policy
implications for North Korean teachers in the process of the unification of the
two educational systems. The findings show that North Korean defector teachers
identified three major characteristics of South Korean education: 1) the
emphasis on process as well as results in educational methodology, 2) the low
level of responsibility of teachers towards their students, and 3) the
horizontal relationship between teachers and students. Therefore, training
programs focusing on new teaching skills that can foster student creativity are
needed for North Korean teachers to help them play their new roles successfully
in the new unified educational system.
KEYWORDS
Education Integration, North
Korean defector teacher, North Korea Education, North Korean Teacher
댓글 없음:
댓글 쓰기