An Examination of Policy Implications of and New Directions in Research on Educational Enthusiasm in Korea / Jong Gak Lee
한국교육, 제40권 제 4호, pp.121-153 / Journal of Korean Education, 40(4), 121-153
Received 31 October 2013: Revised 16 December 2013: Accepted 23 December 2013
국문초록
본고는 교육열의 정책적 의미와 시사점을 분석하고 교육열에 대한 정책연구의 새 방향을 탐색한다. 학부모의 교육열 행동이 정책에 어떻게 반응하느냐에 따라 교육정책의 성패와 효과는 매우 달라질 수 있는 만큼 교육열은 교육정책에서 아주 중요한 요인이다. 그러나 교육행정과 정책의 시각에서 교육열을 어떻게 보고 대처해야 하는지에 대한 분석과 논의는 거의 없다. 본고는 학부모의 정책대응 행동의 기저에는 교육열이 깔려 있고, 교육열은 학부모 행동의 원천 에너지이며, 학부모의 행동에 일관성을 갖게 하는 힘으로 작용한다는 사실을 중시한다.
본고는 교육열의 개념정의와 설명방식이 정책연구자들의 관심을 끌만큼 교육제도나 정책과 교육열과의 상호 관련성을 매력적으로 진술하지 못한 점을 문제로 인식하고, 그 상호관련성을 분석적으로 묘사하여 단계적으로 보여주기 위한 작업을 한다. 이 상호 관련성에 대한 논의는 교육정책에 대한 교육열의 영향과 기능을 중심으로 전개한다. ‘인식방향이 연구와 정책의 방향을 결정한다’는 전제를 받아들이고 교육열에 대한 인식(긍정-부정)과 정책(승화-억제)의 관계 모형을 개발하여 적용했다. 이어서 연구와 정책개발의 걸림돌인 부정적 인식을 탈피하기 위한 3가지 작업, 즉 교육열의 바탕(즉, 부모-자녀관계)의 특수성 인정, 교육열책임론의 비민주성 이해, 교육열3층구조모형 이해의 작업을 했다.
나아가 교육열에 대한 긍정적 인식에 바탕을 둔 ‘공공적 승화’를 위한 방법을 논의한다. 한국사회가 이미 글로벌정보사회임에도 불구하고 아직도 남아있는 전통사회~산업사회 시대 방식의 교육열 표출방식, 즉 교육열표출방식의 지체현상 극복을 위한 정책과제를 안고 있다. 이 정책과제의 핵심은 교육열현상판에 대한 대증요법적 정책이 아니라, 투과판의 교육열생태계의 조정 정책임을 강조했다.
나아가 교육열에 대한 긍정적 인식에 바탕을 둔 ‘공공적 승화’를 위한 방법을 논의한다. 한국사회가 이미 글로벌정보사회임에도 불구하고 아직도 남아있는 전통사회~산업사회 시대 방식의 교육열 표출방식, 즉 교육열표출방식의 지체현상 극복을 위한 정책과제를 안고 있다. 이 정책과제의 핵심은 교육열현상판에 대한 대증요법적 정책이 아니라, 투과판의 교육열생태계의 조정 정책임을 강조했다.
키워드
교육열, 교육열현상, 교육열3층구조모형, 교육정책, 학부모, 교육열과 교육정책과의 관계
ABSTRACT
This paper analyzes the policy implications of and new directions in research on the educational enthusiasm of Korean parents. This paper attaches great importance to the fact that the way parents react to educational policy is based on educational enthusiasm, and that educational enthusiasm not only motivates parents to behave the way they do but also fosters consistency in parents' behaviour.
This paper focuses on the analysis and description of the interrelationships between educational enthusiasm and educational policy and administration. A model of the relationship between the recognition of educational enthusiasm (positive-negative) and the orientation of educational policy (sublimation-suppression) was developed and applied on the premise that “recognition determines the direction of research and policy.” Moreover, three tasks were suggested to help move away from the negative perceptions of educational enthusiasm that function as the main barrier to the development of research and policies on educational enthusiasm.
It was suggested that “public sublimation,” which is founded on a positive recognition of educational enthusiasm, should be shared in the field of education. This paper argued that policy should function to overcome the cultural lag in the expressive mode of educational enthusiasm, and that the ecosystem of educational enthusiasm needs to be readjusted.
This paper focuses on the analysis and description of the interrelationships between educational enthusiasm and educational policy and administration. A model of the relationship between the recognition of educational enthusiasm (positive-negative) and the orientation of educational policy (sublimation-suppression) was developed and applied on the premise that “recognition determines the direction of research and policy.” Moreover, three tasks were suggested to help move away from the negative perceptions of educational enthusiasm that function as the main barrier to the development of research and policies on educational enthusiasm.
It was suggested that “public sublimation,” which is founded on a positive recognition of educational enthusiasm, should be shared in the field of education. This paper argued that policy should function to overcome the cultural lag in the expressive mode of educational enthusiasm, and that the ecosystem of educational enthusiasm needs to be readjusted.
KEYWORDS
educational enthusiasm, educational policy, expressive mode of educational enthusiasm.
댓글 없음:
댓글 쓰기