청소년들의 Wee스쿨 참여경험에 대한 현상학적 분석 / 손재환, 전미이, 이정주, 정주희
A Phenomenological Analysis on Experience in Education Program in Wee School for Maladjusted Adolescents in School / Jae-Hwan Son, Mi-Yi Jeon, Jeong-Ju Lee, Ju-Hee Jeong
한국교육, 제40권 제 4호, pp.5-34 / Journal of Korean Education, 40(4), 5-34
Received 31 October 2013: Revised 18 December 2013: Accepted 23 December 2013
국문초록
본 연구는 최근 심각성이 더해가는 학교부적응과 관련하여 위탁대안학교인 Wee스쿨에 참여한 학생들의 경험을 살펴보고자 진행되었다. 이를 위해 학교부적응으로 C지역 Wee스쿨에서 교육을 받은 10명의 학생들을 대상으로 Wee스쿨 교육에 참여하기 이전과 참여하는 과정, 참여직후의 경험들을 탐색해보고자 하였다. 이들의 경험을 살펴보기 위해 현상학적 연구방법의 질적 면접을 실시하였고, 면접 내용을 주제분석방법으로 분석하였다. 연구결과, Wee스쿨 참여이전의 경험으로는 ‘학교에 가지 않아 Wee스쿨에 의뢰됨’, ‘교사 학교분위기, 또래 관계, 가족으로부터 스트레스를 경험함’, ‘부적응 방식으로 스트레스를 대처함’ 범주를 확인하였다. 다음으로 Wee스쿨 참여과정의 경험으로는 Wee스쿨을 통한 긍정적 변화요인들이 확인되었는데 크게 세 개의 범주로 확인되었다. ‘이전 학교보다 자유롭고 분위기도 좋음’과, ‘교사의 적극적인 관심과 또래들의 배려로 유대감이 회복됨’, ‘일반 학교에서 경험하지 못했던 교과 과정이 도움이 됨’이 변화요인들이었다. 이어 Wee스쿨 참여 이후 경험을 살펴본 결과 학생들의 변화된 모습에 대한 내용을 얻을 수 있었다. 크게 세 가지 변화로 ‘나 스스로의 변화’, ‘가족이 따듯하게 변화됨’, ‘내적 통제감을 갖게 됨’이었다. 마지막으로 결과에 대한 적용 및 연구의 의의, 제한점을 제시하였다.
키워드
Wee스쿨, 학교부적응 청소년, 현상학적 분석
ABSTRACT
This study was carried out for the purpose of investigating adolescents' experience participating in Wee school. For this purpose, the qualitative interview was used with ten students who came back to their school after the program in Wee school. Data from the interview were analyzed with the method of subject analysis. As a results, their previous experiences before participating this program were categorized as the recognition for problem behavior, the experience of previous stress and the way of dealing with stress. During the program of Wee school, their experiences were revealed to 3 categories which are positive changing factors such as the positive perception of the school atmosphere, the personal relationship, and programs. As the result of participants' experiences after the programs, the study showed 3 categories about students' positive changes such as the perception of own changes, the changing perception about the family, and the recognition of inner control. Lastly, this study presents the application, implication, and restriction.
KEYWORDS
Wee school, school-maladjusted adolescent, phenomenological analysis
댓글 없음:
댓글 쓰기