A Study of ‘Poor but Engaged’ Students in High Schools:With Special Reference to the School Adaptation of Impoverished Youths / Youl-kwan Sung, Jungsook Kim
한국교육, 제41권 제 2호, pp.33-56 / Journal of Korean Education, 41(2), 33-56
Received 30 May 2014; Revised 4 July 2014; Accepted 15 July 2014
국문초록
가정형편이 어려운 학생들이 다양한 역경에도 불구하고 학교생활에 성공적으로 적응하기 위해 학교는 어떤 도움을 제공해주어야 하는가는 항상 중요한 질문으로 존재해 왔다. 이러한 문제에 관심을 가지고 본 연구는 첫째, 가난하지만 성실한 학생들에게 나타나는 학교 적응상의 특징과 요구는 무엇인가? 둘째, 이 학생들의 학교 적응상 특징을 고려할 때, 학교와 교사는 이 학생들이 역경을 극복할 수 있도록 어떠한 노력을 해야 하는가에 대해 밝히고자 하였다. 연구 참여자인 고등학생은 모두 21명으로 서울에 소재한 3개 일반계 고등학교에서 표집하였다. 연구결과 첫째, 가난하지만 성실한 학생들은 학교 적응에 있어 적극적 참여자와 소극적 참여자로 꽤 명확히 구분되는 경향이 있었다. 둘째, 이 학생들에 있어 학교 적응에 가장 중요한 도움의 원천은 교사라고 인식하는 경향이 강했다. 셋째, 이 학생들의 학교 적응을 도와주기 위해서는 소극적 참여자들이 스스로 주도성을 발휘할 수 있는 학습경험이나 기회 자체가 많아져야 한다는 시사점이 도출되었다. 넷째, 교사들은 특히 소극적 참여 유형의 학생들이 보다 참여적인 주체로 성장할 수 있도록 하는 학교 문화를 만들어 가야 한다고 제언하였다. 마지막으로 빈곤 학생들은 자신과 같이 가난한 사람이 없는 사회를 만들기 위한 주체적 시민으로 성장할 수 있는 교육은 받지 못하는 것이 현 학교교육의 한계라 지적하였다.
키워드
학교 적응, 정체성, 소속감, 빈곤청소년
ABSTRACT
This study concerns the crucial research question of how schools can help students from disadvantaged backgrounds successfully engage in schools in spite of their various forms of adversity they face. First, this study examines the characteristics of school adaptation among disadvantaged but engaged students academically and socially in high school. Second, considering these characteristics, the authors asked disadvantaged students what efforts could be further made by schools and teachers in order for them to thrive despite the adversity in their lives. Interviews were conducted with 21 students from three high schools to identify the major factors contributing to these students’ engagement and how these students overcome their impoverished backgrounds. As a result, the qualitative data firstly shows that poor but engaged students are clearly divided into two categories: an actively engaged group and a compliant group respectively. Secondly, interviewed students tended to perceive their teachers as the best source of support for their needs. Thirdly, the study’s findings suggest that schools need to play a role in providing a variety of educational experiences and activities for less active students in order to foster their growth. Fourthly, the authors suggest ways for teachers to create a motivational school culture in which disadvantaged students can be encouraged to participate more. Lastly, the authors suggest that education for enhancing active citizenship should be emphasized in a way that impoverished youths can overcome their difficulties.
KEYWORDS
school adaptation, identity, sense of belonging, impoverished adolescence
댓글 없음:
댓글 쓰기