2014년 8월 5일 화요일

[한국교육웹진 2014년 Vol. 41 No. 2] 계획행동이론과 기술수용모형을 적용한 온라인 기반 교수용 멀티미디어 콘텐츠 활용의도 분석


계획행동이론과 기술수용모형을 적용한 온라인 기반 교수용 멀티미디어 콘텐츠 활용의도 분석 / 정한호
An Analysis of the Intention to Utilize an Online Multimedia Contents for Teaching – Using the Theory of Planned Behavior and Technology Acceptance Model / Hanho Jeong

한국교육, 제41권 제 2호, pp.5-31 / Journal of Korean Education, 41(2), 5-31
Received 30 May 2014; Revised 4 July 2014; Accepted 14 July 2014


국문초록
   본 연구는 온라인 기반 교수용 멀티미디어 콘텐츠에 대한 태도, 주관적 규범, 지각된 행동통제 등이 교사들의 활용의도에 미치는 영향을 파악하기 위해 수행되었다. 이를 위해 본 연구에서는 온라인 기반 교수용 멀티미디어 콘텐츠에 대한 교사들의 활용의도를 설명하는 종합적인 모형을 구안하였다. 또한 본 연구에서는 계획된 행동이론 및 기술수용모형과 관련된 선행연구들로부터, 지각된 유용성, 지각된 용이성, 상급교사영향, 동료교사영향, 학생영향, 자기효능감, 분위기 조성 등을 외부변인, 태도, 주관적 규범, 지각된 행동통제를 매개변인, 그리고 지속적 활용의도를 종속변인으로 설정하고 이들 간의 관계를 탐색하였다. 이를 위해 본 연구에서는 구조화된 설문지를 도구로 사용하였으며 학교 현장에서 온라인 기반 교수용 멀티미디어 콘텐츠를 활용하는 교사들로부터 자료를 수집하였다. 연구 결과, 온라인 기반 교수용 멀티미디어 콘텐츠를 이용하는 교사의 태도, 주관적 규범, 지각된 행동통제 등이 활용의도에 밀접한 영향을 미친 것으로 나타났다. 이 같은 연구결과를 토대로 온라인 기반 교수용 멀티미디어 콘텐츠 사용에 관한 이론적, 실천적 시사점을 제시하였다.
키워드
온라인 기반 교수용 멀티미디어 콘텐츠, 활용의도, 계획행동이론, 기술수용모형  

ABSTRACT
  The purpose of this study is to identify the impact of attitude, subjective norm, and perceived behavior control on teachers’ intention to use an online multimedia contents in the classroom. To examine this, this study proposes a model to predict the teachers’ intention to continue using an online multimedia contents for teaching within the classroom based on the theory of planned behavior and the technology acceptance model. In this study, perceived usefulness, perceived ease of use, senior teacher impact, the influence of colleagues, student impact, computer self-efficacy, and the facilitating atmosphere were considered exogenous variables; while attitude, subjective norms, and perceived behavior control were considered as the moderating variables; and the intention to continue using an online multimedia contents for teaching were considered as the dependent variable. Data from school teachers were collected using structured questionnaires. The major findings showed that attitude, subjective norms, and perceived behavior control had a great impact on teachers’ intention to utilize an online multimedia contents in the classroom. This study produced additional practical implications.
KEYWORDS
online multimedia contents for teaching, usage intention, theory of planned behavior, technology acceptance model

댓글 없음:

댓글 쓰기